Bosanski Brod – U Rafineriju nafte Brod ruski vlasnik Zarubežnjeft investirat će u iduće četiri godine 760 milijuna eura, nakon čega će se kapacitet rafinerije utrostručiti, pa ih zanima osvajanje hrvatskog tržišta, najavili su hrvatskim novinarima u srijedu u Bosanskom Brodu.
Rafinerija Brod koju je prije pet godina preuzela ruska državna kompanija Zarubežnjeft godišnje preradi 1,2 milijuna tona sirove nafte, a nakon modernizacije brojka će narasti na tri milijuna tona, pa ih zanima širenje na hrvatsko tržište koje zasad osvajaju samo autocisternama gdje prodaju derivate OMV-u, Petrolu i Antunoviću.
Iako u Rafineriji Brod tvrde da se vode ozbiljni pregovori s hrvatskom Vladom oko investicija u Hrvatskoj, opovrgnuli su informaciju prema kojoj se potpredsjednik Vlade Radimir Čačić odmah nakon suđenja u Mađarskoj uputio u Moskvu na sastanak s čelnikom Zarubežnjefta Nikolajem Bruničem. ‘To nije istina, ali naša ponuda je na stolu’, kazao je Josip Pleslić direktor Nestro Save, predstavništva Zarubežnjefta u Hrvatskoj.
Što ih sve zanima u Hrvatskoj? Već su ušli u drugi krug ponuda za OMV-ove crpke, te su u fazi dubinskog istraživanja kompanije. No to je tek manji dio ruskih ambicioznih planova, za plasman naftnih derivate na naše tržište zainteresirani su za tri prometno-logistička pravca: gradnju produktovoda Bosanski Brod-Slavonski Brod; željezničkog mosta na istoj relaciji, kao i gradnju terminala u Slavonskom Brodu.
‘U tržišnoj smo prednosti u odnosu na druge rafinerije u Sisku i Pančevu, i gledamo da na kraju investicijskog ciklusa budemo što efikasniji. Čudi me da se u vrijeme ekonomske krize u Hrvatskoj oklijeva od ulaska ruskog kapitala. Monopol u naftnom biznisu štetan je za svaku državu’, kazao je Aleksandar Sergejevič Gribok, tehnički direktor rafinerije.
Na ulazak ruskih kompanija u Hrvatskoj se gleda se kao na prijetnju nacionalnom interesu s obzirom da je država suvlasnik Ine, dok u ruskoj kompanije nude drugačiju logiku. ‘Da bi opstali Ina, NIS i Nestro moramo se pozicionirati, ali ne na način da OMV i Petrol rade na svim tržištima a mi samo na našim. Tako se nećemo moći razvijati’, tvrde.
U Hrvatskoj je Rafinerija Brod najpoznatija po ekološkim problemima odnosno smradu i zagađenju na koji se žale građani Slavonskog Broda, grada od kojih ih dijeli samo rijeka Sava. U Rafineriji Brod tvrde da povećanje kapaciteta prerade nafte neće dovesti do jačeg zagađenja jer se sve radi u skladu s ekološkim normama.
Na upit što je sa zajedničkim katastrom emisije štetnih plinova i radnoj skupini koja bi u oba Broda pratila ulaganja u modernizaciju, u rafineriji kažu da se nakon ostavke ministrice Mirele Holy komisija nije sastala. No čini se da su ideju katastra tek načelno prihvatili, jer tvrde da je ionako teško odvojiti tko je koliko kriv za zagađenje, s obzirom da je pored Slavonskog Broda autocesta, i u blizini drvna industrija. Argument koji se može čuti i Republici Srpskoj jest taj, da nikad ne bi trovali sebe i svoje obitelji, no u zemlji u kojoj je službena stopa nezaposlenosti nadmašuje 44 posto čini se da su ekološki problemi u drugom planu.
RPŽ/T