Banja Luka – Posljedice opće gospodarske krize u svijetu osjećaju se i u Bosni i Hercegovini, no u toj zemlji i dalje se odlično prodaju najskuplji automobili. Prodavači tvrde kako se i dalje najbolje prodaju automobili skuplji od 50 tisuća eura, prenose u utorak banjalučke “Nezavisne novine”.
Najtraženija su vozila poznatih proizvođača poput Mercedesa i BMW–a no najpopularniji su, tradicionalno, Audijevi modeli.
Prema podacima iz auto–kuće ASA, koja je generalni zastupnik Audija u BiH, tijekom prvih 11 mjeseci ove godine prodano je 126 modela skupljih od 50 tisuća eura, a najviše su traženi najskuplji modeli poput A6 i A8 te Q7.
Prodajom su zadovoljni i u auto–kući “Auto line”, generalnom zastupniku Mercedesa. “Sa zadovoljstvom možemo kazati da smo do kraja studenog prodali preko 90 vozila čija pojedinačna vrijednost prelazi 100 tisuća konvertibilnih maraka (50 tisuća eura)”, kazala je Almira Osmanović, glasnogovornica “Auto linea”.
Među građanima BiH, u kojoj je pola milijuna nezaposlenih a prosječna plaća doseže tek oko 300 eura, najviše se traže Mercedesovi modeli M, E i S klase.
Iako se njemački koncern BMW već mjesecima muči s prodajom novih vozila u svijetu smanjivši pritom proizvodnju sportskih vozila za gotovo četvrtinu u odnosu na 2007. godinu, u BiH nemaju problema s plasmanom automobila. “Rezultati prodaje veći su nego 2007. godine”, potvrdio je Žarko Vrljić, glasnogovornik auto centra “Tomić” iz Mostara, koji je glavni zastupnik BMW–a. Ta je kuća za prvih 11 mjeseci kupcima iz BiH prodala više od 50 svojih najskupljih modela. “Tko je odlučio kupiti automobil, on će to i učiniti”, kazao je Vrljić ocijenivši pretjeranim tvrdnje o katastrofalnom učinku koji bi mogla imati svjetska financijska kriza.
Svjetska kriza nije na bosanskohercegovačkom tržištu posebice uzdrmala ni marke poput Toyote, čija je prodaja na razini one iz 2007. godine.
Zanimljivo je kako se podjednako dobro prodaju i najjeftiniji automobili poput ruskih Lada.
Od 1.siječnja 2009. na snagu će stupiti bescarinski režim uvoza u BiH iz država članica Europske unije. To bi cijene automobila proizvedenih u Uniji trebalo sniziti za dodatnih 15 posto pa trgovci u BiH ne očekuju posebnu krizu ni u narednoj godini.
Na pad potražnje mogla bi utjecati tek kreditna politika banaka u BiH koje su već zaoštrile uvjete odobravanja kredita, a posebice leasing ugovora. Zabilježeni su slučajevi kojima su banke kamatne stope na kredite za automobila podigle čak do 14 posto.