Mostar – Ministar financija i riznice BiH Dragan Vrankić našao se na udaru političkog Sarajeva i bliskih medija te preko noći postao matafora ‘rigidne, tvrdolinijaške, nacionalističke’ politike HDZ-a BiH zaustavljanjem očite diskriminacije hrvatskih područja u izgradnji autoceste na koridoru Vc, zbog čega mu je novu etiketu zalijepio i zamjenik predsjednika SDP-a BiH Damir Hadžić. U razgovoru za Večernji list Vrankić ukazuje na pozadinu napada na njega.
Jeste li ‘pravi’ HDZ-ovac?
– Iako se radi o porukama koje dolaze iz SDP-a koje se odnose na HDZ i njezina dužnosnika koje su u većini slučajeva promašene, ovoga puta imaju pravo. Da, pravi sam HDZ-ovac. Kao i moja stranka opredijeljen sam za izgradnju države BiH, države u kojoj će sva tri konstitutivna naroda naći svoj prostor za svoju afirmaciju i da ćemo se svi uvažavati te na taj način izgraditi prosperitetnu zajednicu spremnu za euroatlantske integracije.
Što to znači, je li ovim odgovorom sugerirate da SDP ne zagovara izgradnju države Bosne i Hercegovine?
– Iz onoga što sam do sada doživjeti od politike SDP-a ukazuje u najmanju ruku na nepoštovanje države. Gospodin Nikšić mi je nedavno uputio jedno pismo u kojemu stoji ‘naređujem’, ‘otputujte’, ‘potpišite’ u kojemu je više nego očito ignoriranje državnih institucija. Da nije potpisano ovo pismo, mislio bih da je došlo iz Banje Luke, ali nažalost stiglo je iz Federacije BiH. Žao mi je što je to tako. Ne vidim velike razlike u pristupu državi BiH između Sarajeva i Banje Luke. Naša politika i sve stranke okupljene oko HNS-a neupitnim drže državu BiH, ali očito je da ta država u svojoj strukturi nije sastavljena kako treba. Potrebne su promjene Ustava i Izbornog zakona za jedan pozitivan ambijent i novi početak.
No, Hrvati su svejedno prevareni. U Federaciji je vlast ustrojena mimo njihove volje i većina Hrvata smatra da je na djelu ovjera podjele na dvije državice jednu bošnjačku i jednu srpsku. Kako se u tome slučaju ponašati?
– Siguran sam da ovo stanje nije dobro…
Hoće li to na kraju uspjeti biti tako?
– Na Balkanu je sve moguće. Iz Republike Srpske vrlo jasno poručuju da ukoliko se ne realizira decentralizirana država, da će ovaj entitet imati svoj put. S druge strane bošnjačka politika ističe da je za BiH, ali po svojoj mjeri – unitariziranoj. Svjesni da takvu državu ne mogu dobiti iz svega kako se ponašaju proizlazi da imaju zamjensko rješenje. Ako nije cijela, znači može pola.
Znači li to da su se Hrvati već predali?
– Ne, Hrvati se nisu predali niti će se predati. Mi smo najglasniji zagovornici države BiH i nećemo dopustiti nikome da napravi samo četiri kilometra autoceste i da nam otvori put da izlazimo iz BiH. Mi želimo graditi ovu zemlju jer je najprije naša a onda sviju ostalih naroda i građana. Ako Hrvati ne budu u njoj, to se onda neće zvati Bosna i Hercegovina.
Nedavno se pokušao stvoriti problem Dragan Vrankić oko novog zaduživanja kod Europske investicijske banke oko izgradnje autoceste na koridoru Vc. Što je istina?
– To prije svega treba promatrati u kontekstu sastanka u Brčkom. SDP-ova propagandna mašinerija je za neuspjeh razgovora optužila HDZ i sasvim je logično da je to trebalo potkrijepiti realnim životom. Pravim gebelsovskim pristupom pokušala se dezinformirati javnost da ovaj ministar ne želi potpisati ugovor da se pokrenu javni radovi. Uprli su prstom u krivu osobu jer sam svojom rukom potpisao 1,6 milijardi maraka za projekte koji su u implementaciji. Nažalost, većina tih kredita je neiskorištena za što plaćamo milijunske penale. S druge strane, u pregovorima smo za dobivanje 1,1 milijardi eura u što se ubraja i sporazum s EIB-om oko autoceste. Do sada smo samo za izgradnju autocesta potpisali kreditne aranžmane oko 375 milijuna eura.
Koliko je do sada utrošeno novca za izgradnju autoceste na koridoru Vc, odnosno koliko nije potrošeno za tu namjenu?
-Utrošeno je samo 21 % ili 75 milijuna eura.
Koliko mi je poznato entiteti, koji su nadležni, za to nemaju nikakvu odgovornost?!
– Ne samo da ne odgovara, niti bilo tko poduzima korake da bismo bili učinkovitiji. Na južnoj dionici do Počitelja koja je duga 21 kilometar počela su se raditi četiri kilometra i nekada će se navodno graditi još četiri do petlje Međugorje. Iako je već ranije određena trasa i sva istraživanja provedena federalne vlasti su najavile da će sjeverno od toga dijela tek treba projektirati autocestu, a mi smo još 2008. potpisali kredit na koji se plaćaju zatezne kamate. Samo na toj dionici smo platili dva milijuna eura ‘commitment fee’. S tim novcem se na jednoj laganoj konfiguraciji tla može izgraditi kilometar autoceste.
Hoće li zbog toga biti kaznene odgovornosti za predstavnike iz Federacije BiH kao što se Vama nedavno prijetilo od nelegalnih vlasti?
– To je stvar federalnih tijela, Vlade, Uprave za autoceste, resornog ministarstva. No, unatoč tome što su sve pokušali da za posljednji spor okrive HDZ, odnosno mene osobno, moram ih ipak informirati da ne poznaju procedure, što je rezultat toga što ljudi duže vremena nisu bili u vlasti pa ih ne poznaju. Umjesto da se time bave, ja ih pozivam da se bave poslovima koji su u njihovoj nadležnosti.
Što Vam govori to da je nelegalna Vlada Federacije ponovno odlučila izmijeniti trasu na autocesti koridora Vc i da postavim pitanje za koje vjerojatno nitko ne može dati odgovor, hoće li ikada biti autoceste kroz cijelu Hercegovinu?
– Oko koridora Vc se na vrlo jasan način pokazuju politički mišići i daje do znanja tko je većinski narod u ovome entitetu i tko provodi svoju zacrtanu politiku. Od dvanaest ponuđenih varijanti stručnjaci su izabrali jednu. Nakon toga pomorski institut iz Ostrošca kaže ne može tuda pa se provede javna rasprava u dvije mjesne zajednice i njihovi prigovori se uvažavaju i mijenja se trasa, a ne uvažava se grad Mostar, Čapljina, Ljubuški, Hercegovačko-neretvanska županija. No, ono što se sada radi mislim da je čisti grijeh. Promatrajući samo primjer Počitelja, mislim da je grijeh skriti taj povijesni grad od autoceste. Procjenjuje se da bi godišnje prolazilo milijun ljudi kroz Počitelj, što je upravo prilika za posjet tih ljudi. Počitelj nema ništa ako ga se izolira, a to će sada biti slučaj i bit će osuđen na zaborav.
Može li se novac namijenjen za dionice autoceste u Hercegovini jednostavno samo prebaciti u Bosnu?
– To je do sada bila praksa s drugim objektima. Međutim, želim ponoviti i istaknuti da je hrvatska stranka inzistirala na odredbama članka da se sve dionice iz ovoga paketa s EIB-om i EBRD-om od 480 milijuna eura moraju raditi istodobno. To se očito ne poštuje.
Kako komentirate stavove hrvatskih platformaša iz HSP-a i Boljitka koji su digli ruke za odluku kojom se blokira izgradnja autoceste kroz Hercegovinu?
– Na prostoru Balkana, bivše Jugoslavije i sadašnje BiH hrvatski narod je prolazio i kroz teža iskušenja. Uvijek je bilo takvih ljudi, slugana koji su savijali kralježnicu misleći da će samo njima biti bolje. A nisu vodili o narodu i o onome što će biti sutra. No, bez obzira na sve ja mislim da nema te sile koja će potisnuti Hrvate iz BiH, od Hercegovine preko Bosne do Posavine. To su toliko svjesni ljudi da ne mogu sebe odvojiti od ovoga prostora. Pri tome je preznačajna uloga naše Crkve koja se izdigla iznad svih naših problema i podjela i iznimno pozitivno djeluje, a djeluje opet kao element kohezije.
RPŽ/VL