Svake godine u Federaciji BiH 240 učionica ostaje prazno

Mostar – Vremena kada je osnovnu školu u Federaciji BiH pohađalo oko 250 tisuća učenika, a u Republici Srpskoj više od 150 tisuća, odavno su prošla.

Bilo je to početkom novog milenija. Ove školske godine je u svih 1140 osnovnih škola u Federaciji BiH krenulo tek nešto više od 200 tisuća osnovaca, te oko sto tisuća u 709 osnovnih škola u Republici Srpskoj.

Broj učenika koji se upisuje u prve razrede osnovne škole u Bosni i Hercegovini iz godine u godinu sve je manji. Samo tijekom posljednjih osam godina, u prosjeku se upisivalo oko 6 tisuća učenika manje, te tako ostajalo oko 240 učionica praznih u osnovnim školama u Federacije BiH. Dok se ranijih godina broj prvašića smanjivao za tri-četiri tisuće, tijekom posljednje tri godine, upisuje se i po deset tisuća manje učenika, nego predhodne godine. Od školske 2005./2006. godine broj učenika u svim osnovnim školama u FBiH, manji je za 48 tisuća, što je oko 240 odjela, računajući u prosjeku da jedan odjel ima 25 učenika.

Smanjenje broja prvašića zabilježen je u većini županija, točnije u njih osam od njih deset. Tako, primjerice, u Srednjobosanskoj županiji je u prošloj školskoj godini bilo 25.821 učenika, raspoređenih u 1175 odjela osnovnih škola, a u srednjim školama bilo je 12.593 učenika u 506 odjela. Ukupan broj učenika u OŠ je 24.625 što je za 1196 učenika manje u odnosu na prošlu školsku godinu. U posljednje dvije godine broj učenika upisanih u OŠ je pao za dvije i pol tisuće, a broj odjela u osnovnim školama je smanjen za 39. Ništa bolja situacija nije ni u Republici Srpskoj, naprotiv, u tom entitetu situacija je i “crnja”. Prošle školske godine nastavu su pohađala 105.163 osnovca i 48.662 srednjoškolca. ?- U prve razrede osnovnih škola upisan je 9901 učenik, što je za 5,7 posto manje u odnosu na prošlu godinu, kad je upisan 10.501 prvašić. U prve razrede srednjih škola upisano je 11.626 učenika i još ima oko 900 slobodnih mjesta, rekao je ministar prosvjete i kulture RS-a Anton Kasipović.

Istraživanja obrazovnog sustava u BiH pokazala su da se broj učenika tijekom proteklog četverogodišnjeg razdoblja smanjio za skoro šest posto u osnovnom te zabrinjavajućih 11 posto u srednjem obrazovanju. U istom razdoblju se broj nastavnika povećao za 10 posto, a troškovi obrazovnog sustava za 11 posto. Upućeni tvrde, kako školske klupe ostaju prazne, kako zbog nataliteta tako i siromaštva. Dok se na jednoj strani rađa sve manje djece, na drugoj strani, oni rođeni u siromašnim obiteljima ne mogu spremati djecu jer ih nemaju čime opremiti.

RPŽ/VL