Papa Franjo je započeo svoj pontifikat najobičnijim pozdravom: Dobra večer. Prve geste novog Pape – prvog pape s imenom asiškog sveca, prvog pape iz Družbe Isusove, prvog pape iz Južne Amerike – razbijaju sheme i običaje, počevši od poziva vjernicima u večeri svoga izbora kada je prignuvši glavu zamolio ih da mole za njega a što će ponoviti u niz navrata tijekom prve godine svoga pontifikata. Novi Rimski biskup zamišlja Crkvu kao onu koja “hodi, gradi i ispovijeda vjeru u Isusa Krista” i sanja “siromašnu Crkvu” kao što je povjerio novinarima koje je primio u dvorani Pavla VI. neposredno nakon svog izbora, prisjetivši se poziva koji mu je na konklavama uputio njegov prijatelj kardinal Hummes: “Ne zaboravi siromahe”. Crkveni i pastoralni plan pape Franje, godinu dana od početka njegova pontifikata, jasno je definiran u svojim temeljnim crtama. Ako su od samog početka – iz njegovih riječi, gesta i donesenih odlukâ – jasno izbili na vidjelo pogled i trag kojeg je Franjo namjeravao dati svojem učiteljstvo, što je vrijeme više prolazilo to se njegova vizija malo po malo širila i poprimala sve čvršće obrise i na kraju postala otvoreni obzor nove struje u životu Crkve. Apostolskom pobudnicom Evangelii gaudium od 24. studenoga 2013. Papa je, nadalje, sabrao u široku i živu sintezu bitne točke tog plana, napisavši zapravo magna chartu plana djelovanja za godine koje dolaze. U riječima pobudnice – koja je zbog oblika pregleda i bogatstava izloženih sadržaja više nalik pravoj enciklici – krije se čitavo misijsko lice Crkve i prije svega novi način “crkvenosti” koju bi Papa htio, kako bi kršćanski navještaj i bili sve čišći i vjerniji evanđelju. Papa ima pred očima točno određeni crkveni i pastoralni put, čija je okosnica milosrđe. Franjina Crkva želi biti prepoznatljiva, prije no po bilo čemu drugom, kao kuća milosrđa koja, u dijalogu između slabosti ljudi i Božje strpljivosti, prihvaća, prati, pomaže pronaći “dobru vijest” velike kršćanske nade. Kao što to potvrđuje teologija na djelu pape Franje, kršćanin “s punim radnim vremenom” nije onaj koji sjedi i divi se u ogledalu svojoj vjeri ili o njoj vodi teoretske rasprave, već onaj koji izlazi iz samoga sebe, hrabro uzima svoj križ i kroči putovima da sa svima dijeli radost evanđelja. Evangelizacija je u prvom redu onaj pokret obraćenja, izlaska i hoda kojeg se Franjo nikada ne umara svima preporučivati: počevši od svećenika, “posvećenih radi posvećivanja”, koji su pozvani prihvaćati i služiti, osokoljeni da se ne boje ići prema granicama i periferijama života, tamo gdje su siromašni, marginalizirani, posljednji. Pozornost prema siromašnima – prema onima koji su materijalno, duhovno ili ljudski siromašni – ne proizlazi prije svega iz činjenice da su oni ekonomski ili društveni ili pastoralni problem, već iz temeljne svijesti da je Bog koji je Ljubav, postavši i sâm siromah među siromasima, njima rezervirao povlašteno mjesto u svome životu i u svojoj službi. “Siromašna Crkva za siromašne” pape Franje je misao vodilja koja usmjerava i određuje u evanđeoskom smislu opredjeljenje za siromaštvo i služenje siromašnima, nastavljajući u tome divnu povijest ljubavi Crkve koja je kroz stoljeća uvijek bila sredstvom oslobođenja, uključivanja i promicanja siromašnih, u perspektivi Kristove slobode i ljubavi koja ne pruža samo konkretnu, stalnu i velikodušnu solidarnost, već preuzima djelatnu brigu također oko potvrđivanja dostojanstva osobe, postizanja pravde, izgrađivanja civilizacije koja se s punim pravom može nazvati “humanom”. Ovdje se nužno s Franjinom crkvenom i pastoralnom vizijom sljubljuje njegova ideja čovjeka i društva. Njegov slobodan govor, koji ide ruku pod ruku i uzajamno djeluje sa svim ostalim; jedan izravan i snažan govor koji potresa savjesti zato da pogodi “otvrdnulo” srce društva zatvorenog kulturi susreta i dobra, što je nezaobilazni preduvjet za bratstvo i život u miru. Jer sve dok se ne unište idoli koji se zovu moć, novac, korupcija, karijerizam, egoizam, ravnodušnost, riječju, “duh svijeta” nije moguće napredovati u željenom pravcu prema boljem svijetu. Tijekom svog prvog apostolskog putovanja u Brazili povodom 28. Svjetskog dana mladih od 22. do 28. srpnja 2013. Papa upozorava kako nitko ne smije ostati neosjetljiv na nejednakosti koje i nadalje vladaju u svijetu! Neka svatko, prema vlastitim mogućnostima i odgovornostima, pridonese da se okončaju brojne društvene nepravde. Ne izgrađuje i vodi boljem svijetu kultura egoizma, individualizma, koja često upravlja našim društvom, nego kultura solidarnosti; a kultura solidarnosti se sastoji u tome da u drugome ne gledamo suparnika ili broj, nego brata, poziva Papa. Da bi se podupro jedan način života, upozorava pak Papa u pobudnici Radost evanđelja, koji isključuje druge, ili da bi se održalo oduševljenje i zanos za taj egoistički ideal, razvila se jedna globalizacija ravnodušnosti. Postajemo, a da toga nismo malne ni svjesni, neosjetljivi na bolni vapaj siromašnih, ne plačemo više zbog boli i patnje koja je snašla druge i čak ne osjećamo ni potrebu da im pomognemo, kao da je sve to pozvan netko drugi činiti i nešto što se nas ne dotiče. Kultura blagostanja nas čini neosjetljivima i uzbudimo se tek ako tržište ponudi nešto što nismo još uvijek kupili, dok nas sudbina onih koji žive u neimaštini zbog oskudnih mogućnosti ne može dirnuti u srce. Jedan je od glavnih ciljeva pape Franje pomoći shvatiti da ne može biti autentičnog i uvjerljivog kršćanstva, življenog prema duhu evanđelja, ako stvarnost pojedinaca i kršćanskih zajednica predstavlja pospana i umorna vjera, bez životnog poleta; ako stagnira iza zidova srca i hramova; ako se Crkva razboli ili ostari zato što je previše naviknuta gledati unutar same sebe namjesto da širom otvori vrata i uhvati se u koštac sa izazovima svijeta, pa i uz opasnost da padne ili da joj se dogodi kakva nesreća na putu. Otud njegovi stalni apeli da se uklone opterećenja i naslage, licemjerja i nedostatci koji ugrožavaju uvjerljivost kršćanskog svjedočanstva i istodobno njegova odlučna volja da reformira i obnovi crkvene strukture kako bi one postale prikladnije za ciljeve koje treba postići i uloge koje treba vršiti. U knjizi intervjuu El jesuita, kardinal Bergoglio je ovako odgovorio na pitanje kako zamišlja budućnost Katoličke Crkve: “Crkva mora ići u korak s egzistencijalnim, moralnim i duhovnim razvojem narodâ. Mora mu pomoći da raste u čovječnosti jer je, u konačnici, čovjek taj kojem je Božja objava upravljena, on je Božja slika. Kao kršćani ne smijemo zanijekati to shvaćanje, niti s njim postupati kao s nekom robom. Smatram, nadalje, da će 21. stoljeće biti religiozno. No tek će se vidjeti na koji način. Religioznost je katkad praćena nekom vrstom nejasnog teizma u kojem se psihološko isprepleće s parapsihološkim, i ne vodi uvijek pravom i dubokom osobnom susretu s Bogom, kao što smo mi kršćani uvjereni da mora biti”. RPŽ/IKA