Proračun – nerealan, prvi veliki poraz Milanovićeve vlade

Zagreb – Prvi proračun nove Vlade neki ekonomisti drže nerealnim, defenzivnim i nedovoljno hrabrim da Hrvatsku izvuče iz višegodišnje stagnacije.

Prihodi su planirani kao da ekonomija cvjeta, uštede i rezovi su nedovoljni te sve upućuje na nužan rebalans proračuna već za nekoliko mjeseci.

O proračunu za ovu godinu u Otvorenom  su govorili ministar financija Slavko Linić, bivši ministar Ivan Šuker i  Ivan Lovrinović sa zagrebačkog Ekonomskog fakulteta.

Od tvrtki i građana država bi ove godine trebala naplatiti 3,5 milijarde kuna više poreza nego lani. Nerealno, kažu ekonomisti, u zemlji u kojoj pljušte otkazi, stečajevi, a potrošnja građana kontinuirano učestalo pada. Negativno je to što se proračun neće napuniti u odgovarajućem iznosu. Nešto će se popuniti, ali ne koliko to sugerira povećanje stope PDV-a s 23 na 25 posto, ističe ravnateljica Ekonomskog instituta Zagreb Sandra Švaljek.

Prijedlog državnog proračuna RH za 2012.

Analitičarima je preambiciozna i Vladina računica o znatnom povećanju prihoda od poreza na dohodak i dobit tvrtki i banaka te administrativnih pristojbi. Ovo je jedna defenzivna ekonomska i proračunska politika koja smanjuje poreznu bazu na BDP, ističe profesor Ljubo Jurčić s Ekonomskog fakulteta u Zagrebu.

Proračun se temelji na nerealnoj pretpostavci gospodarskog rasta od 0,8 posto, dok ekonomisti predviđaju pad BDP-a za jedan posto. Od Vlade očekuju daljnje smanjenje rashoda i rebalans proračuna već za nekoliko mjeseci. Revizijom kolektivnih ugovora bi mogli napraviti još veće uštede i sve te uštede bi se onda reflektirale u novom rebalansu proračuna koji bi mogao biti sredinom godine, smatra Ante Bajo iz Instituta za javne financije.

Tko je dobio više, a tko manje

Vlada ne bježi od kritika ekonomista i oporbe. Ne znači da je ovo sveto pismo u kojem promjena nikakvih nema, moguće su promjene i korekcije, ističe premijer Zoran Milanović. Zaokret u fiskalnoj politici Vladi treba priznati, a rebalans proračuna nije bauk ako vodi stabilnosti državnih financija.

RPŽ/H