Sarajevo – Nakon što je OHR poručio kako neće više nametati odluke nego očekuje dogovor bh. političara, domaći dužnosnici su počeli s praksom podnošenja žalbi Ustavnom sudu Federacije BiH. Upravo zato Ustavni sud FBiH ima odlučujuću ulogu kada je u pitanju rekonstrukcija vlasti u Federaciji.
-Ustavnom sudu su podnesena dva zahtjeva. Jedan se odnosi na rješavanje spora između predsjednika Federacije i premijera Vlade Federacije vezano za poštivanje odluka o podnesenoj ostavci Desnice Radivojevića i svih odluka koje su donesene na 55. sjednici federalne Vlade i drugi zahtjev odnosi se na rješavanje spora u Zastupničkom domu Parlamenta Federacije u svezi održavanja 16. sjednice Zastupničkog doma Parlamenta Federacije i donošenja odluka o razrješenju predsjedatelja Zastupničkog doma, dopredsjedatelja i ostalih odluka koje su donesene na toj sjednici, kaže za Večernji list predsjednica ustavnog suda F BiH Kata Senjak.
Senjak kaže kako je uz ova dva zahtjeva zatraženo je i donošenje privremenih mjera. Zbog toga Ustavni sud prvo mora riješiti privremene mjere, a kada se to riješi onda će rješavati zahtjeve u meritumu. Senjak očekuje da će sud o privremenim mjerama odlučivati krajem ovoga mjeseca.
-Ustavom Federacije predviđeno je da se Ustavni sud Federacije sastoji od 9 sudaca. Već duže vrijeme Ustavnom sucu nedostaju 3 suca. Međutim, sa 6 sudaca s kojima sada raspolaže Ustavni sud, mi možemo donositi odluke i funkcionirati jer prema Zakonu o postupku pred Ustavnim sudom odluku donosi većina sudaca. Većina od 9 sudaca, koliko je to utvrđeno Ustavom je 5 sudaca. Jedino što ne može funkcionirati je Vijeće za zaštitu vitalnog nacionalnog interesa, kaže predsjednica Ustavnog suda F BiH.
Senjak je pojasnila kako dvije trećine jednog i drugog doma Federalnog parlamenta ne mogu izglasati smjenu predsjednika i dopredsjednika Federacije.
-Oni mogu pokrenuti postupak kako je to regulirano Ustavom, da dvije trećine glasova svakog od doma Parlamenta Federacije mogu podnijeti zahtjev za smjenu predsjednika i dopredsjednika Federacije. Ipak, oni ne mogu izglasati smjenu, o tome odlučuje Ustavni sud. Ustavom je predviđeno da se predsjednik ili jedan od dopredsjednika Federacije mogu smijeniti ako su prekršili prisegu, ili je iz drugih razloga narušio obavljanje te dužnosti. Prema tome, u zahtjevu to mora biti navedeno.
Senjak kaže kako ni iz jednog ni iz drugog doma Federalnog parlamenta Ustavni sud nije dobio zahtijev za smjenom predsjednika i dopredsjednika F BiH.
Napominje kako se većina odluka Ustavnog suda se izvršava. -Propisano je zakonom i poslovnikom o radu Ustavnog suda izvršenje odluka, tko je nadležan za njihovo izvršenje i ako se odluke ne izvršavaju, to je kazneno djelo i imaju i za to određene procedure koje zakon određuje. U tom pravcu Ustavni sud poduzima sve kako bi odluke koje se donose bile provedene, kaže Senjak.
Upitana kako to da dva federalna ministarstva ( obrazovanja i znanosti i kulture i sporta i dalje rade iako je Ustavni sud naložio njihovo gašenje Senjak je kazala kako nije sigurna da može odgovoriti na to pitanje.
-Istina, povodom zahtjeva, mi smo donijeli odluke da odredbe članka 15. i 16. Zakona o federalnim ministarstvima i drugim tijelima federalne uprave nisu sukladne Ustavu Federacije. Povodom naše presude Parlament je donio Zakon o izmjenama i dopunama i prema informacijama koje smo dobili zavedeno je da je presuda Ustavnog suda izvršena. U Zakonu koji je donesen navedeno je da Ministarstvo kulture i Ministarstvo obrazovanja vrši koordinaciju. Jesu li provedene neke aktivnosti s županijama u tome pravcu ja ne mogu odgovoriti jer sud nije vršio istraživanje.
RPŽ/F