I Marin Držić uvršten među srpske pisce?

Mostar – Apsurdi u udžbenicima osnovnih i srednjih škola u BiH su nadišli etničke granice što potvrđuje i nevjerojatan primjer uvrštavanja nekoliko književnika i pjesnika u pripadnike drugog naroda čime je bh. povijest potpuno iskrivljena, izvješćuje Večernji list.

Naime, u suvremenu srpsku književnost kao etnički Srbi uvršteni su nobelovac Ivo Andrić, Meša Selimović, Skender Kulenović, a i čuveni Dubrovčanin Marin Držić uvršten je u kao renesansni komediograf u srpske pisce.

Ovaj podatak pokazala je Analiza koju su koju su uradili Fond otvoreno društvo BiH i Agencija proMENTE kojom je obuhvaćeno 145 udžbenika koji se koriste u nastavi predmeta nacionalne skupine: materinski jezik, zemljopis, povijest i vjeronauk od 5. do 9. razreda osnovnih škola i svih razreda srednjih škola na području BiH.

Iako je riječ je o udžbenicima koje su odobrila ministarstva obrazovanja, znanosti i kulture Federacije BiH i RS–a vidljive s u mnoge netočnosti i nepravilnosti.

Djeca će tako učiti povijest u kojoj su potpuno netočne odrednice, a književnost u kojoj su pisci i pjesnici, poput navedenih, prisvojeni drugom narodu. Učenici će u istim knjigama čitati netočne nazive županija i isticati pojmove koji ne postoje. Pored ovoga u udžbenicima za prvašiće pojedinih autora u RS–u azbuka je napisana pogrešno, a u FBiH u udžbenicima matematike postavljeni zadaci koji nemaju rješenja.

Prisutni su i politički sadržaji koji posebno opterećuju učenike po nacionalnoj osnovi. Unatoč tomu što je u knjigama mnogo primjera prihvatljivih s gledišta obrazovanja, negativnih primjera u udžbenicima je toliko da se nije mogla obaviti ni komparativna analiza između pozitivnih i negativnih primjera.

Negativnih primjera je 10 puta više nego pozitivnih i to najviše u materinskom jeziku, a zatim u povijesti, zemljopisu i vjeronauku. Za predmete nacionalne skupine oni se u prosjeku pojavljuju oko pet puta po udžbeniku, s time što postoje velike razlike po udžbenicima.

Naime, ovakvi primjeri u pojedinim udžbenicima su prava rijetkost, dok su češći u onima gdje se uče nacionalna geografija i povijest. Spomenuti udžbenici sadrže dijelove koji različitosti u BiH interpretiraju kao problem. U njima se često ističe ugroženost vlastitoga naroda, a pojedini sadrže mnogo primjera kojima se krše osnovna individualna i ljudska prava.

Iako je prema analizi na kraju prošle godine postignut napredak, kako piše Večernji list, mnogo toga još nije promijenjeno u udžbenicima i ne čini se ništa kako bi se netočni podaci i činjenice ispravile.