FMZ: O problemu u žepačkom zdravstvom nismo obaviješteni

Prije nekoliko tjedana obratili smo se Federalnom ministarstvu zdravstva tražeći pojašnjenja o prilikama u kojima se našao žepački Dom zdravlja sa stacionarom. Situacija sa žepačkim zdravstvom je vrlo teška gotovo godinu dana.

U žepačkoj javnosti prevladava razmišljanje da su malo toga nadležne institucije od općinskih, preko županijskih pa do federalnih, učinile u rješavanju ovog problema. Sve češće se čuju i ogorčene reakcije samih građana zbog problema koji kao da se nikoga ne tiče.

Račun ove ustanove je ponovno blokiran. U nezavidnom položaju zbog ove situacije su i sami djelatnici ove ustanove, ali i 26.000 osiguranika. Zbog toga nas je zanimalo što o ovom problemu kažu u Federalnom ministarstvu zdravstva.

Ministarstvo smo upitali snose li i oni dio odgovornosti za nastalu situaciju jer presude Županijskog suda u Zenici su donesene na osnovi kolektivnog federalnog ugovora iz oblasti zdravstva iz 2000. godine. Odgovor koji smo primili i kojeg donosimo u cijelosti potpisuje federalni ministar zdravstva prim. dr. Safet Omerović.

Poštovani,

Povodom vašeg akta upućenog ovom ministarstvu, a u kojem tražite odgovor na novinarsko pitanje u svezi izvršenja pravosnažne presude dobivene u sporu radnika–uposlenika Doma zdravlja Žepče, a protiv Dom zdravlja Žepče, zbog neprimjenjivanja Kolektivnog ugovora o pravima i obavezama poslodavaca i uposlenika u oblasti zdravstva (“Službene novine Federacije BiH”, broj 49/00 ), obavještavamo vas slijedeće:

Osnova za zaključivanje navedenog kolektivnog ugovora je čl. 111. i 112. Zakona o radu (“Službene novine Federacije BiH”, br. 43/ 99, 32/ 00 i 29/ 03) koji predviđa da se kolektivni ugovor može zaključiti za teritoriju Federacije BiH, za područje jedne ili više županija, određenu djelatnost, jednog ili više poslodavaca. Nadalje, na strani uposlenika kod zaključivanja ovog kolektivnog ugovora, može biti sindikat ili više sindikata, a na strani poslodavaca, više poslodavaca ili udruženje poslodavaca. Do formiranja udruženja poslodavaca, na strani poslodavaca se kod zaključivanja kolektivnog ugovora može pojaviti Vlada Federacije BiH, odnosno vlada županije.

Vlada Federacije BiH odnosno federalni ministar zdravstva u 2000. godini prilikom zaključivanja i potpisivanja tadašnjeg kolektivnog ugovora za oblast zdravstva nije imala punomoć županijskih vlada, pa ni Vlade ZDŽ da može pregovarati, zaključiti i potpisati kolektivni ugovor u ime i za račun županije. Također, nijedna županijska vlada, pa ni Vlada ZDŽ, nije naknadno potpisala ni pristupila ovom kolektivnom ugovoru. U tom smislu nije se mogla očekivati ni primjena navedenog kolektivnog ugovora za oblast zdravstva iz 2000. godine od strane županija, pa ni ZDŽ.

Ovo treba promatrati prvenstveno s aspekta ustavnih nadležnosti iz oblasti zdravstva, a kojim je predviđeno da je oblast zdravstva u podijeljenoj nadležnosti između Federacije BiH i županija, što znači da Federacija BiH donosi federalnu politiku i propise iz ove oblasti, ali uz prethodnu suglasnost županija, te se isti provode na razini županija. Osim toga, oblast zdravstva se uglavnom financira iz sredstava županija.

Iz izloženog slijedi da Javna ustanova Dom zdravlja Žepče, kao poslodavac, a niti ijedno tijelo vlasti u ZDŽ, ne mogu snositi financijske implikacije u pogledu implementiranja Kolektivnog ugovora za oblast zdravstva iz 2000. godine kada nisu dale punomoć Vladi Federacije BiH za zaključivanje i potpisivanje kolektivnog ugovora, a niti su mu naknadno pristupile.

Iz tih razloga, a prilikom usuglašavanja novog Kolektivnog ugovora za oblast zdravstva s Općim kolektivnim ugovorom za teritoriju Federacije BiH (“Službene novine Federacije BiH” broj 54/05) zatražena je punomoć za federalnog ministra zdravstva od svake županijske vlade, da isti može zaključiti i potpisati kolektivni ugovor iz oblasti zdravstva u ime i račun vlade županija.

Tako je u postupku pregovaranja nedavno zaključenog Kolektivnog ugovora za oblast zdravstva, na strani poslodavaca, sudjelovala radna grupa sačinjena od predstavnika imenovanih od vlada županija, a na strani Sindikata, predstavnici Sindikata, imenovani od sindikalnih podružnica. U ovom postupku je zaključen Kolektivni ugovor o pravima i obvezama poslodavaca i uposlenika u oblasti zdravstva (“Službene novine Federacije BiH”, broj 61/ 07), te isti nije upitan u svojoj primjeni, za razliku od kolektivnog ugovora iz 2000. godine.

Ovo ministarstvo nije bilo obaviješteno od strane Ministarstva zdravstva ZDŽ, koje je zaduženo za provedbu propisa iz oblasti zdravstva na području županije, a niti od Zavoda zdravstvenog osiguranja ZDŽ i Doma zdravlja Žepče o problemu koji spominjete u svom upitu, te samim tim nije ni moglo biti uključeno u njegovo rješavanje.

S druge strane, Općinsko vijeće Općine Žepče je 28.01.2009. godine donijelo zaključak kojim se od Vlade FBiH traži odobravanje financijskih sredstava u cilju deblokade računa Doma zdravlja sa stacionarom Žepče. S tim u vezi, ovo ministarstvo je odgovorilo da u Proračunu FBiH za 2009. godinu (Službene novine Federacije BiH, broj: 87/08) nije predviđen Transfer nižim razinama vlasti za zdravstvene ustanove i da, prema tome, Federalno ministarstvo zdravstva nije u mogućnosti osigurati sredstva u cilju deblokiranja računa Doma zdravlja Žepče.

Osim toga, u vašem aktu ne navodite jesu li, u zakonom predviđenim rokovima, iskorišteni izvanredni pravni lijekovi u ovoj sudskoj stvari, što podrazumijeva izavanredno preispitivanje sudske presude, odnosno zahtjev za rješavanje apelacije.

Napominjemo i to da ovo ministarstvo nema nadležnost da komentira sudsku presudu. Posebno ističemo da se u slučaju blokade računa javne zdravstvene ustanove, osnivač zdravstvene ustanove mora uključiti u rješavanja nastalog problema suglasno Zakonu o ustanovama.

U svezi vašeg pitanja o zakonskoj mogućnosti gašenja ove ustanove trebate se obratiti nadležnom Federalnom ministarstvu pravde. U svakom slučaju, briga za osiguranje kontinuirane zdravstvene zaštite stanovništva na razini općine je u nadležnosti općine, odnosno županije.

S poštovanjem,

M I N I S T A R

prim.dr Safet Omerović